Szauna káros hatásai

szauna-karos-hatasai

Rengeteg szó esik a szaunázás pozitív hatásairól, de nem szabad megfeledkeznünk, hogy mindennek megvan a maga árnyoldala is. Azonban ha betartunk pár alapszabályt és tisztában vagyunk saját korlátainkkal akkor talán sosem kell megtapasztalnunk a szaunázás káros hatásait.

Ezze kapcsolatban adunk néhány hasznos tanácsot ebben a cikkben.

Szaunázás káros hatásai – Szaunázás mértékkel

Az első és legfontosabb amivel kiküszöbölhetjük a szaunázás negatív hatásait, hogy mértéket tartunk annak használatában. Senkinek sem javasolt 10-15 percnél tovább tartózkodni a forró kabinban, mert azzal a kiszáradás veszélyét kockázatjuk, amely szélsőséges esetben kiszáradáshoz is vezethet.

Ha szaunázás során gyengének érezzük magunkat, szédülünk vagy bármilyen, ehhez hasonló kellemetlen érzést tapasztalunk, az dehidratációra utalhat, ilyenkor gyorsan pótolni kell a folyadékot, és természetesen be kell fejezni a szauna használatát. Az eltöltött idő tekintetében nincs szentírás, mindenki annyit időt töltsön a szaunában, amennyit még jónak érez, senkinek sem szégyen 6-8 perc után elhagyni a kabint, ha úgy érzi elérte saját határait.

Ha ismerjük a szauna jótékony hatásait, akkor össze tudjuk mérni az előnyei és a hátrányait is. Erről részletesen A szauna jótékony hatásai című cikkben írtunk.

A szaunázás negatív hatásaival kapcsolatban, illetve betegség esetén való tudnivalókról az alábbi cikkekben írtunk:

szauna-karos-hatasai

Szauna egészségügyi kockázata

Van néhány egészségi kockázat, amiket felsorolunk és utána kifejtjük bővebben is.

  • kiszáradás veszélye
  • szív terhelése
  • belső szervek terhelése
  • megnövekedett pulzus szám

Amint belépünk a szauna kabinba, bőrünk hőmérséklete rendkívül gyorsan emelkedik. Megnövekedett pulzusszámunk szívünket több vér pumpálására készteti, ami a megemelkedett hőmérséklet a testfelülethez áramlik. Ez viszonylag gyorsan vért vesz el a belső szervektől. A szauna hatására emellett a vérnyomás is megváltozhat, fokozott a szív terhelése, így szívelégtelenséggel, szívritmuszavarral küzdőknek természetesen nem ajánlják.

Több tanulmány is egyértelműen megállapította, hogy a szaunázás a szóbeszéddel ellentétben nem növeli szívbetegek esetében a hirtelen szívhalál kockázatát. A stabil állapotú, gyógyszeresen megfelelően kezelt koszorúérbetegek fokozott körültekintéssel, de szaunázhatnak. Azonban kerülniük kell a hirtelen, hideg fürdő által történő lehűlést, ami szíveredetű panaszokat okozhat, különösen a koszorúérbetegekben.

A közhiedelemmel ellentétben a magas vérnyomással rendelkező betegek – egészséges társaikhoz hasonlóan -, szintén jól tolerálják a szaunázást, hasonló keringés élettani változások figyelhetők meg eseteikben is. Egy megfigyelés szerint, a három hónapon keresztül folytatott rendszeres szaunázás kedvező hatással bírt a magas vérnyomásra is, így annak kezelésében is hasznos lehet.

Érdemes betartani a szaunázás szabályait, hogy ne érjen semmilyen hátrányos hatás közben. A Szaunázás szabályai című cikkben erről írunk részletesen.

Összegezve

Megfelelő körültekintéssel biztonságosan használható a szauna és élvezhetőek pozitív hatásai. A szauna káros hatásai inkább a túlzásba vitt, mértéktelen használat után jöhetnek elő. Ezt el kell kerülni! Természetesen a szaunázás előtt is érdemes konzultálni orvosával.

Szabad-e szaunázni betegen? című cikkünkben annak járunk utána, hogy milyen hatással lehet a már meglévő betegségre a szaunázás?

Kockázatai vannak, de kellő odafigyeléssel meg lehet előzni bármilyen problémát. Az Infraszauna káros hatásai című cikkben kifejezetten az infraszaunával kapcsolatban írtunk erről.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..