Szaunázás szabályai

szaunazas-szabalyai

A szaunázás szabályaival még ha csak részben is, de mindenki tisztában lehet, azonban ahhoz hogy teljesen tisztába kerüljünk a szauna illemszabályaival és annak helyes használatával az alábbi cikkben minden fontos dolgot összegyűjtünk, hogy nyugodt lélekkel vághassunk neki testünk méregtelenítésének.

Az ideális szaunázás szabályai

1, Készüljön fel a szaunázásra!

Mielőtt rögtön a kabinba vezetne utunk, fontos hogy megfelelően felkészüljünk testünk méregtelenítésre. Ehhez azonban egyfajta lelki nyugalom is szükséges, hiszen úgy tartják, hogy a szauna világában nem csak testünk, de lelkünk is megtisztul.

Ezért javasolt szaunázásunk megkezdése előtt egy 15-30 perces nyugalmi állapotot beiktatnunk, főképp ha előtte esetleg aktív testmozgással fokozott izgalmi állapotba kerültünk. Hasonló megfontolásból ittasan vagy másnaposan soha se alkalmazzuk a szaunázást, hiszen az ilyen jellegű méregtelenítésre nem alkalmas.

2, Étkezések között teljen el idő!

Emellett nem érdemes se éhgyomorra, se jóllakottan szaunázásba kezdenünk. Ennek oka, hogy éhgyomor esetén, a szauna általi plusz megterhelés könnyen vezethet vércukorszintűnk hirtelen eséséhez, ami szélsőséges esetben még ájulást is okozhat. Teli gyomorra körérzetünk romolhat azáltal, hogy testünknek az emésztésre fordított energiák növekedése mellett, a szauna körülményeivel is meg kell küzdenie.

3, Ékszereket tegyük le előtte!

Ne feledjük, hogy szauna használat alatt javasolt az ékszerek használatát is kerülni, hiszen átforrósodva akár meg is égethetik testünket. Az ujjainkon hagyott gyűrűk pedig könnyen elszoríthatják ujjunk vérkeringését.

4, Fürdőruha, törölköző vagy lepedő a szaunában?

A szaunába lépés előtt kardinális kérdés lehet még a kabinra vonatkozó öltözködési szabály is. Hazánkban manapság kezdett el terjedni az a másutt már elfogadott nézet, hogy a szaunát fürdőruha nélkül használjuk. Ennek oka, az a tény, hogy bőrünk a fürdőruha alatt bepállik, így az érzékenyebb bőrtípusú embereknél ez akár szövődménnyel is járhat. Ráadásul a fürdőruha csökkenti bőrünk azon felületét ahol az izzadás elpárologhat.

Emiatt javasolt a szauna személyzetétől érdeklődnünk, a helyi szauna világ etikettjéről, mert az öltözködési szabályok közel sem egységesek még hazánkban. Ha az adott szaunában már elfogadott a lepedőben történő szaunázás akkor, külön erre a célra tartott lepedőt kérhetünk személyzettől, de akár saját lepedőnket is használhatjuk.

Ez esetben azonban ügyeljünk arra, hogy lepedőnk elég nagy méretű legyen, hogy a padra leülve ne érintkezzünk a szauna paddal, ez igaz a felsőbb szinteken elhelyezkedve a talpunkra is. Emellett érdemes még arra is figyelnünk, hogy az általunk használt lepedő anyaga minél kevesebb műszálat tartalmazzon, hiszen ez is befolyásolhatja testünk párologtató képességét.

Fürdőruhás szauna esetén szintén él a fenti szabály, vagyis testünk ekkor se érintkezzen a paddal. A fürdőruhák anyaga mivel nem a 80-100 fokon való tartós használatra lett kitalálva ezért fontos, hogy lehetőleg kevésbé műanyag tartalmú anyagból készült ruhát válasszunk, hiszen gyakori használat mellett könnyen elvesztik rugalmasságukat és tönkre is mehetnek. Emellett lehetőségeinkhez mérten fedje minél kisebb részét testünknek, hogy ne gátolja az izzadság elpárolgását. Manapság pont emiatt kaphatóak kifejezetten e célból kifejlesztett szauna ruhák is.

Érdemes még végig gondolnunk azt is, ha a szaunázást fürdőzéssel kötjük egybe. Fürdőzés után a nedves ruhából kipárolgó többnyire klóros tartalmú víz, közvetlenül belélegezve (inhalálva) kifejezetten káros lehet, így a lehet inkább száraz fürdőruhában lépjünk a szauna kabinba és egészségünk érdekében szaunázás után menjünk úszni.

Az is lehet egy szabály, hogy betegen ne menjünk szaunázni! A Szabad-e szaunázni betegen? című cikkben ennek jártunk utána.

szaunazas-szabalyai

Szaunázás előtti szabályok

1, Zuhanyozni kötelező!

A szaunák illemszabályának legfontosabb pillére, hogy szaunázás előtt le kell zuhanyozni. Ez alól soha se próbáljunk kibújni, a saját érdekünkben se, hiszen ezzel a szauna előtt a ránk rakódott vegyszerektől szabadulunk meg. Zuhanyzást követően törölközzünk szárazra, mert a nedves bőr nehezebben fogható izzadásra.

2, Nem mindegy hová ülünk

Még mielőtt belépnénk érdemes átgondolnunk hová is szeretnénk majd helyet foglalni. A magasabb helyeken sokkal intenzívebb a szauna hatása, testünket is nagyobb forróság éri, mert az egyes szintek között 10-20, de akár 30 fokos különbség is lehet. A hatás szempontjából azonban ennek különösebb jelentősége nincs hiszen testünk már 50-60°C felett izzadni kezd, hogy ezáltal hűtse magát.

3, Szauna programot ne szakítsunk félbe

Szauna szeánszok alkalmával szokás a szauna ajtóra, vagy környékére jelzést kitenni, meg az éppen futó programra hívja fel figyelmünket. Amennyiben ilyen jelzéssel találkozunk, bár kíváncsivá tehet minket, illetlenség a bent lévők pihenését és a szauna mester munkáját zavarnunk. Inkább várjuk meg a következő turnust. Modern szaunákban az ajtók felett már külön erre a célra szolgáló kis lámpa jelzi számunkra, hogy beléphetünk-e.

4, Mindig papucs nélkül

Másik alapvető szabály, hogy belépés előtt papucsunkat mindenképpen hagyjuk kint az ajtó előtt, hiszen azok többsége hőre lágyuló műanyagból készül, ezért nem érdemes bevinnünk a kabinba. Emellett szervezetünkre káros gázok szabadulhatnak fel belőle, amivel magunk és mások egészségét is károsíthatjuk.

5, Legyünk határozottak

Ha nincs futó szauna program és papucsunkat is levettük, akkor nyugodtan, de a lehető leggyorsabban lépjünk be a kabinba. Kerüljük a felesleges nyitogatást. A legtöbb helyen már az ajtón keresztül látszik, ha bent sokan vannak, ez esetben várjunk egy kicsit míg fel nem szabadul részünkre a hely.

6, Illik köszönni

Belépéskor illik köszönni, halkan, de érthetően ezzel üdvözölve a velünk együtt szaunázókat. Ezt követően egy számunkra kedvező helyet foglalva terítsük le szauna lepedőnket. Amennyiben a felső padon foglalunk helyet, akkor mindenképp jusson a lábunk alá is törölközőnkből, hiszen mi magunk sem ülnénk szívesen más izzadságába.

Szaunázás közbeni szabályok

Miután helyet foglaltunk évezzük a testünk és lelkünk méregtelenítését. Lehetőség szerint ne bámészkodjunk, ne feszélyezzük magunkat. Szaunázás közben a mozgás megterheli keringésünket és légzésünket ezért minél kevesebbet fészkelődjünk és ne váltogassuk helyünket folyamatosan.

1, Ne foglaljuk a helyet!

Amennyiben úgy érezzük elég volt számunkra a bent töltött idő, ne foglaljuk a helyet a későbbiekre azzal, hogy törölközőnket a szaunában hagyjuk.

2, Ne csak magunkra gondoljunk!

Mielőtt esetleg párásítanánk vagy illóolajos vizet öntenénk a szaunakövekre, előtte mindenképp kérdezzük meg a bent lévőket, hogy az nem zavarja-e őket. Ha esetleg valaki nem támogatja törekvésünk, akkor illedelmesen várjunk addig míg távozik a kabinból.

Miután megtörtént a párásítás illik legalább 3-4 percig nem kimenni és hagyni, hogy a forró gőzből mindenki kivehesse részét, ha pedig már alapból terveztük a kimenetelt, akkor azt még a ráöntés előtte tegyük meg és lehetőleg akkor menjünk ki amikor valaki éppen jönne be, vagy velünk együtt távozna.

3, A csend az úr

Szintén alap szabály, hogy a szauna a csend világa, vagyis kerüljük a beszélgetést és hagyjuk hogy a velünk szaunázók pihenhessenek, relaxáljanak. Ez a mi érdekünket is szolgálja, hiszen a beszéd is megterheli szaunázás közben szervezetünket, mert általa légzésünk is kevésbé szabályos.

4, Se étel, se ital

Kimondottan tilos a szaunában enni és inni. Ez igaz higiéniai és egészségügyi szempontokból is. A helyes szauna használat során a hidratálást a szauna programunk végén érdemes elvégeznünk.

5, Tartassuk be másokkal is a szabályokat!

Elfogadott szabály továbbá, hogy ha valaki esetleg nem tartaná be az alapvető szabályokat, akkor azt óvatosan figyelmeztessük, hiszen lehetséges, hogy csupán nincsen tisztában azokkal, így segíthetünk is akár neki megismerni őket és ezáltal megtaníthatjuk a szauna adta örömök valódi élvezetét is embertársunknak.

Szaunázás utáni szabályok

1, Zuhanyozás

Miután kiléptünk a kabinból utunk mindenképp a zuhany felé vezessen elsőként, leöblítve az izzadságot testünkről. A merülőmedencét csak ezután vegyük igénybe, hiszen nem szeretnénk a testünk külső felületére kiizzadt méreganyagokat a medence vízébe vinni.

2, Fokozatosság

A hirtelen megmártózás magában hordozza az összeomlás veszélyét is, ezért mint a szaunában szinte mindent ezt is nyugodtan és megfontoltan tegyük. Zuhanyzáskor figyeljünk arra, hogy először a szívünktől legtávolabbi pont hűtésével kezdjünk, majd fokozatosan haladjunk a szív irányába.

3, Kerüljük utána a sportolást!

Szaunázás után ne kezdjünk sportba illetve gimnasztikai tevékenységbe, hagyjuk testünket megnyugodni, visszatérni eredeti állapotába. Erre többnyire a szaunák melletti pihenő helyek szolgálnak. Itt is alapvető szabály, hogy lehetőség szerint kerüljük a hangoskodást és mások megzavarását.

Összefoglalás

Amennyiben szaunázásra adjuk fejünket, lehetőség szerint keressük azokat a szaunákat ahol a fürdőruha nélküli szaunázást részesítik előnyben. Mindig legyünk tekintettel másokra és ha a pihenés ezen módját választjuk akkor hagyjunk időt magunknak és testünknek a teljes kikapcsolódásra.

Ha a szabályokat már ismerjük, akkor érdemes tudni, hogy a szervezetre milyen hatással van a szaunázás. A Szauna hatása a szervezetre című cikkben erről részletesen írtunk.

Hasznos angol nyelvű cikk a témában:
https://www.wikihow.com/Use-a-Sauna-Safely

A szaunázással kapcsolatos tudnivalókat az alábbi cikkekben gyűjtjük össze:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..