A szauna jótékony hatásai

sauna-belso-tere

Régóta tudjuk, hogy a szauna jótékony hatással van a bőrre, a keringési rendszerre, a teljes immunrendszerre, a mozgásszervekre, a vegetatív idegrendszerre és még sok más belső hatás van amit felsorolni is nehéz. Alább mégis megpróbáljuk összeszedni ezeket röviden.

A szauna jótékony hatásai – 1, Segít a megelőzésben

A méregtelenítés és immunrendszer fokozó képessége által a szauna segít távol tartani a tél végi, tavasz eleji megbetegedéseket, főképp a megfázást és az influenzát.Azzal hogy testünket extrém hőmérséklet változásoknak tesszük ki, annak alkalmazkodnia kell a változó körülményekhez, ezáltal szerveztünk és immunrendszerünk is megedződik, így könnyebben viseli majd a mindennapok során jelentkező megpróbáltatásokat.

Ha viszont már van egy meglévő betegség, akkor nagyon elővigyázatosnak kell lenni, mert súlyos következményekkel járhat. A Szabad-e szaunázni betegen? című cikkben ennek járunk utána.

A szauna jótékony hatásai – 2, Stressz csökkentő/Relaxáló hatás

A túlhajszolt pörgős életmód, az egészségtelen táplálkozás, a kevés pihenés és a túlzott koffeinfogyasztás mellett szervezetünk természetesen egyre nehezebben bírja a megpróbáltatásokat. Állandó küzdelmét stressz, folytonos idegeskedés és nyugtalanság kíséri. A szauna forrósága egyrészt segíti a méregtelenítést, másrészt kényszeríti testünket és szellemünket a pihenésre, a megnyugvásra, a relaxációra. A szaunában töltött idő alatt nem gondolunk másra, kint hagyjuk a külvilágot, így agyunk is pihenhet egy kicsit, ezáltal az ebből eredő betegségek megelőzősben is segít.

sauna-belso-tere

A szauna jótékony hatásai – 3, Biztosítja a hormonális egyensúlyt

A csökkenő stressz miatt a szaunázás segít hormonháztartásunk egyensúlyának fenntartásában is. A „stressz hormonok” (kortizol) mennyiségének csökkenése pozitív hatással van pajzsmirigyünk működésére, valamint a tesztoszteron és ösztrogén termelésére is.

A szauna jótékony hatásai – 4, Elősegíti a regenerációt

Tanulmányok szerint a szauna használat elősegíti a sebgyógyulást, csökkenti az esetleges gyulladásokat, javítja a bőrszövet állapotát. Fertőzést követően továbbá az immunrendszer újbóli megerősítésében is segítségünkre lehet. Emellett a szauna rendszeres használata javítja az állóképességet is, amit a sportolók felkészítése során is kihasználnak. A szaunázás egyéb  pszichológiai előnnyel is jár, beleértve a jobb alvást, hangulatot, és a megemelkedő fájdalomtoleranciát.

A szauna jótékony hatásai – 5, Kardió hatás

A forró kamrában ülve a növekvő pulzusszám párosítva a csökkenő vérnyomással növeli az oxigénellátást és gyorsítja az anyagcserét. Ez a folyamat nagyon hasonlít a kardió edzések során létrejövő hatásokhoz, amely így növelheti a fogyókúra és edzéstervünk hatékonyságát is.

Ezzel kapcsolatba az infraszauna jótékony hatását szokták kiemelni a szakértők. Az infraszauna titka, hogy a benne használt infravörös sugarak, a finn szaunákkal ellentétben belülről, a szövetek mélyéről melegíti fel testünket. Bőrünk mélyebb rétegeibe hatolva ezek a sugarak aktivizálják a verejték- és faggyúmirigyeinket, így nincs is szükség a hagyományos kabinra, mert a csupán 40-50 fokos kabinban is beindul a verejtékezés, ami akár négyszer nagyobb is lehet a hagyományos kabinokhoz képest.

Emiatt rövidebb idő alatt ugyanannyi kalóriát vagyunk képesek elégetni, mint a finn szaunában. Ráadásul ugyanannyi idő alatt az infraszaunában akár háromszor annyit izzad testünk, mint a hagyományos szaunában.

A szauna jótékony hatásai – 6, Csökkenti a szívbetegség kialakulásának esélyét

Értágító és vérnyomás csökkentő hatása támogatja szívünk egészségét azzal, hogy a vérben található tápanyagok gyorsabban eljutnak rendeltetési helyükre, miközben a felesleges salakanyagoktól is megszabadul szervezünk.

A szauna jótékony hatásai – 7, Csökkenti a fájdalmat

A szaunázás akár a krónikus fájdalmat is képes csökkenteni. A szaunázás közbeni nyújtás javítja az ízületek állapotát, rugalmasságát, és növeli a mozgástartományt. Kutatások bizonyítják, hogy a szaunázás hatékony lehet a fibromyalgia, a nem akut reumás ízületi gyulladás, illetve a Bechterew kór kezelésében is.

Összegzés

Tehát ezek ellen a problémák ellen mind hatékony a szaunázás. Érdemes rendszeresen szaunázni, hogy érezni lehessen a hatását.

A pozitív hatások mellett érdemes ismerni a káros hatásait is, amennyiben vannak egyáltalán. Erről részletesen a Szauna káros hatásai és az Infraszauna káros hatásai című cikkekben írtunk.

Az egyik legvonzóbb hatása az lenne, ha fogyasztana is. Vajon képes erre a szauna? A Tényleg képes a szauna fogyasztásra? című cikkben megválaszoljuk ezt a kérdést!

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..